تشخیص و پرورش استعداد و نبوغ 16
تا این بخش به انواع هوش، نحوه اثرگذاری عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی بر بهره گیری از هوش و در نهایت انتخاب شغل و حوزه فعالیت کاری و تحصیلی اشاره کردیم و به خصوص در مورد بحث تفکر رشد و تفکر ثابت توضیحاتی ارائه گردید. در همین ارتباط، اشاره شد که اگر ما دستاوردهایی را که کسب می کنیم، توسط خودمان، خانواده و یا دیگران به نبوغ مربوط شود، از تفکر ثابت بهره برداری شده است. به همین دلیل، وقتی در جای دیگر و یا تجربه ای متفاوت، نتیجه ای به دست نیاورده و یا به قول معروف شکست بخوریم، این شکست را به کند ذهنی و کم هوشی مرتبط خواهیم کرد. این در حالی است که شکست و پیروزی ما در هر حوزه ای، به میزان تلاش و استمرار ما در آن بخش مربوط است و هیچگاه نباید بر حسب نتیجه خود را کند ذهن و یا نابغه فرض کنیم. با این وجود، تقریبا تمام ارزیابیها در خانه، مدرسه و اجتماع بر مبنای تفکر ثابت انجام می شود. این ارزیابی ها، انسان ها را بر حسب نتیجه کار به کودن و نابغه تقسیم می کنند. به طور قطع و یقین اگر موتزارت، بتهون، باخ، پیکاسو، حافظ، سعدی و مولوی را هم در این سیستم مورد ارزیابی قرار دهیم، آنها هم نمره قبولی نخواهد گرفت. چون این افراد هم در هزاران مورد از تلاش های خود شکست خورده و در تعداد معدودی از آنها موفقیت به دست آورده اند. بنابراین، باید همیشه این جمله را با خودمان تکرار کنیم که کمیت، پیش بینی پذیرترین راه به سمت کیفیت است. اگر قرار است شاهکار خلق کنیم، باید به خود فرصت دهیم که تجربه های متفاوت داشته باشیم. این تجربه ها ممکن است شاهکار محسوب نشوند، اما در نهایت و در کلیت زندگی، آنها بخش هایی از پازلی هستند که موفقیت ما را در زندگی تضمین خواهند کرد. کسانی که دائما در حال نوشتن، تجربه کردن، سفر، نقاشی و ... هستند، حتما در نهایت به آن ایده آل مدنظر خود خواهند رسید. آنان که منتظرند شاهکاری را ارائه نمایند، اما به دلیل فراهم نبودن شرایط، فعلا دست نگه داشته اند، ممکن است تا آخر عمر آن فرصت را پیدا نکنند. به طور قطع اگر به این افراد بگوییم که آلبرت انشتین قبل از این که نظریه نسبیت عام را ارائه نماید، قریب به 250 مقاله و پیپر نوشته است، به ما می خندند. چرا که فکر می کنند، اینشتین یک شب خوابید و صبح که بیدار شد، این نظریه را ارائه کرد. واقعیت آن است که تفکر ثبات، نه تنها خودمان را فلج می کند، بلکه اطرافیان و کسانی که مسئولیت آموزش و پرورش آنها را داریم هم، نابود می کند.
نظرات
ارسال یک نظر